Het heeft wat langer geduurd dan gepland. In de eerste blog-artikel kondigde ik aan dat ik ging deelnemen aan de online yoga programma van yoga docent: Irene de Vos (yoga Ommen). Ik was de laatste tijd zo moe en ik had last van migraine. Dat ik het wat rustig aan moest doen en daarom is de blog-artikel wat later online gekomen. In dit artikel kun je een yoga update deel 1 lezen!

Wat is critical Alignment Yoga?
Werk je aan een betere lichaamshouding door oefeningen uit te voeren. Je gaat je houding leren te veranderen zodat je minder je lichaam belast en verminderd rugklachten.Yoga in combinatie met medisch en meditatie.

Wat leer je met critical alignment yoga?
Je leert je grenzen in fases maar je ervaart ook hoe je licht en vrij kunt bewegen. Je wordt bewust van je lichaamshouding en je kunt de oefeningen in dagelijks leven toepassen. Deze yoga challenge-online programma bestaat uit 10 lessen.

De reden dat ik deelneem aan het programma?
Ik heb al zo lang ik mij kan herinneren last van mijn nek en schouders. Elke maand loop ik met een verrekte nek en schouder. Ik heb vaak last van nek migraine hierdoor zijn mijn nek en schouder gevoelig. Ik heb ook vaak een verkeerde houding en daardoor belast ik ook mijn rug. Ik fiets en loop ook niet helemaal recht. Dit programma besteedt tijd aan deze klachten. Normaal moet je voor deze oefeningen naar een speciale yoga school. Nu kun je de oefeningen thuis achter je computer uitvoeren. Ideaal toch!

Image-39 (1)
Mijn ervaringen van de eerste vijf lessen:

Ik vind het in het begin altijd lastig om mij rust te pakken. Ik moet het echt plannen en ook echt doen, maar ook wijze van spreken mijzelf dwingen. Maar als ik eenmaal begin ben ik zen en ga ik ervoor. Zo’n yoga matje helpt echt helemaal als de zon ook nog schijnt. Ik word er helemaal ontspannen van.

Les 1:basis
Er wordt in elke les een stukje theorie behandeld via video en theorie.
Er werd uitleg gegeven over Hara en Solar Plexus dit zijn de zwaarte punten in het bovenlichaam.Het is belangrijk om hier bewust van te zijn, zodat je de oefeningen goed kunt uitvoeren. Sterke onderrug is belangrijk om een sterke rug te krijgen.
Paar jaar geleden ging ik naar de fysiotherapie omdat ik een verkeerde houding deed. De oefening lijkt daar op. Ik vond deze oefening fijn. Een dunne onderrug rol, leg je in de onderrug je maakt kleine bewegingen met je bekken in combinatie met je ademhaling. Het doel van deze oefening is om je onderrug te versoepelen.

Les 2:onderrug
Je gaat verder met de oefening van les 1 o.a. de onderrug rol oefening.Bij deze les wordt de vilten mat of een handdoek van niet meer dan 12 cm  dik aan de korte kant opgerold tot een compacte rol, waardoor de rol dikker wordt. Je gaat in deze les dieper de onderrug in. Het is belangrijk om het rustig aan te doen en niet over je grenzen heen te gaan. De shavasana oefening vind ik een fijne en goede oefening het is een eindontspanning oefening. Zodat je lichaam kan herstellen er word wel veel van je lichaam gevraagd.De eerste 10 minuten voelde ik echt mijn ademhaling dalen en was ik heel ontspannen. En 10 minuten in de herstelfase. Eind ontspanning duurt ongeveer 20 minuten. Irene de Vos adviseert om na elke les deze oefening uit te voeren.

Image-39

Les 3:de onderrug en vooroverbuiging

-Onderrug rol
Je gaat van situatie B (oude patroon en de spanning) naar situatie A (asana) naar oorspronkelijke stand daar gebruik je onderrug rol. Het Tsss geluid maken vond ik in het begin raar, maar werkt heel ontspannen. Zodat je longen leeg worden.

-Knie en been strekken.
Ik gebruikte een sjaal om de soepelheid van heupen te bevorderen. Ik ben zelf niet zo soepel en ik krijg snel last van mijn knie en benen. Daarom deed ik het rustig aan.

-De tang oefening
Ik vind het moeilijk om recht op te zitten. Ik zit meestal onderuitgezakt en krijg daardoor last van mijn nek en schouder. Daarom is de tang oefening een ideale oefening voor mij. Je kunt een sjaal voor deze oefening gebruiken die je om je voeten bind.

Les 4: introductie basisles de wervelkolom

Deze les gaat over bewegingen van de rug en het soepel maken. Ik merk dat mijn rug iets soepeler is geworden. Heeft natuurlijk veel meer tijd nodig.

Les 5:basisles
Helaas alweer de laatste les van de onderrug. Het is belangrijk om alle lessen te herhalen, dan heeft het meeste effect! Ik ga na de 10 lessen verder met de oefeningen. De child pose en de downgrade dog kwamen o.a aanbod. Mijn lievelings- pose is de downgrade dog. Ik heb het wel rustig aan gedaan, omdat mijn ribben pijn doen (komt door iets anders)

Conclusie:
Wat een leuke en leerzame oefeningen! De video’s duren niet langer dan 30 minuten! Kun je even tussendoor doen ideaal! Ook kun je per les info lezen over het onderwerp. Ik heb daar ook veel van geleerd. Ik vind dat Irene in de video’s een rustige houding heeft, ik vind het rustgevend. Duidelijke lessen! In de gesloten Facebook groep kun je vragen stellen omtrent het programma. Op naar de volgende vijf lessen. Als ik bezig ben blijf ik in die flow. Volgende week kun je lezen wat ik van de laatste 5 lessen vind en hoe ik die ervaren heb.

Ken je de online programma: critical alignment yoga al? Wat vind je van dit programma?

Liefs
Miriam

Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking. Ik zal altijd eerlijk mijn mening geven en word niet beïnvloedt door een samenwerking.

Hier denk ik o.a. aan tijdens de meditatie van yoga!

Image-40 (1)
Hier denk ik o.a. aan tijdens de meditatie van yoga!

Partner Posts

4 thoughts on “Deel 1- online programma: critical alignment yoga”

Geef een reactie

Privacy Voorkeuren

Cookies

Sweet& nice things gebruikt cookies met een puur technische functionaliteit. Deze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld jouw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren. Daarnaast plaatsen we cookies die jouw surfgedrag bijhouden zodat we op maat gemaakte content en advertenties kunnen aanbieden. Bij jouw eerste bezoek aan onze website hebben wij je al geïnformeerd over deze cookies en hebben we je toestemming gevraagd voor het plaatsen ervan. Je kunt je afmelden voor cookies door je internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kun je ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van je browser verwijderen. Zie voor een toelichting: https://veiliginternetten.nl/themes/situatie/cookies-wat-zijn-het-en-wat-doe-ik-ermee/
Analytische cookie die websitebezoek meet Bewaartermijn: 2 jaar

Op deze website worden ook cookies geplaatst door derden. Dit zijn bijvoorbeeld adverteerders en/of de sociale media-bedrijven.

Sweet& nice things gebruikt functionele, analytische en tracking cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van je computer, tablet of smartphone.

%d bloggers liken dit: