Om het jaar goed te beginnen een lekker,groene en gezonde smoothie! Gezonde smoothies hoeven niet smakeloos en vies te smaken. Je krijgt er ook meer energie van!

Recept:

Tijdsduur:
10 min

Benodigdheden:
-1 banaan
-Handjevol spinazie blaadjes
– 1 heel klein stukje gember of een theelepel kaneel
-2 dadels
-100 ml water  of 150 ml (dikke of dunne smoothie)

Beschrijving:
Doe de banaan, 2 dadels, gember,spinazie en water in de blender.Mix het in geheel. Schenk het in een beker.
Drinkse!


Welke vitamines en mineralen zitten er in de smoothie?

Spinazie:
Vitamine A is goed voor de celdeling van het lichaam.
Bevat ook foliumzuur, kalium, magnesium en ijzer.

Banaan:
Bevat niet veel vitamine C maar wel heel veel voedingsvezels, kalium en zetmeel.

Gember:
Verschillende vitamines en mineralen.

Dadels:
Bevat Vitamine A,B1,B2,B3,B5,B6,K.
Foliumzuur.

Kaneel:
Bevat verschillende vitamines, zoals vitamine A,C,B2 en B.
Verder belangrijke mineralen zoals calcium,kalium,magnesium,zink en ijzer.

Betekenis van de vitamines:
-Vitamine A:
Is voornamelijk nodig voor de aanmaak van cellen en de weefselstructuur van de huid.

-Vitamine:B2,B3, B5 en B6
Voor extra energie bij vermoeidheid.

-Vitamine:B1,B6
Ondersteunt de normale werking van het zenuwstelsel en geeft extra energie bij vermoeidheid (B6)

-Vitamine C:
Belangrijk voor de weerstand en voor sterke botten. Beschermt het lichaam tegen schadelijke stoffen, het heeft een antioxidant functie.

-Vitamine K:
Is voornamelijk belangrijk voor de bloedstolling maar ook voor botstofwisseling.


Wat vind je van deze smoothie?

Partner Posts

2 thoughts on “Healthy smoothie”

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: