Ik heb al hoe lang ik mij kan herinneren een slaapstoornis (slaaploosheid). Als je last van slapeloosheid hebt, kun je moeilijk in en door slapen. Je functioneert overdag met weinig slaap. Je hebt meestal overdag ook minder geduld en bent snel humeurig. Slapeloosheid is een slaapstoornis waar de helft van de volwassene wel eens last van heeft. Door de jaren heen heb ik manieren gevonden om toch voldoende te slapen. Ik heb in het verleden met erg weinig slaap overdag moeten functioneren. Door deze tips gaat dat nu beter ik slaap ongeveer 6 a 7 uur slaap per dag. In dit blog-artikel kun je daarover lezen. Misschien dat de tips jou ook helpen.

Tips:

-Geen thee of koffie na 17.00 uur drinken cafeïne beïnvloedt de remslaap ( diepe slaap)

– Na 20.00 uur elektrische apparaten, zoals televisie en telefoon vermijden. Door de licht slaap je ondiep en onrustig. Mensen met een slaapstoornis zijn daar extra gevoelig voor.

-Regelmaat is ook belangrijk zoals, op tijd slapen en op tijd wakker worden.  Je hebt ook een app die je slaapritme bijhoud. Als ik 7 a 8 uurtjes slaap ben ik productiever dan als ik meer dan 8 uurtjes slaap.

– Natuurlijke valeriaan slikken om te kunnen inslapen.
Ik had de valeriaan bij Holland&Barett ( de tuinen) gekocht. Het maakt mij moe en zorgt voor een betere inslaap. Ik slik het alleen als ik het nodig heb ,omdat ik er best suf van word. Dat werkt bij mij beter dan melatonine.

Pas slapen als je moe bent.
Als ik eerder slaap dan ik moe ben, duurt het langer voordat ik in slaap val.

-Goede ventilatie in de slaapkamer.
Een goede ruimte om te slapen is een ruimte dat niet te warm en te koud is. Tussen 16 en 18 graden.

-Een uur of twee uur voor het slapen gaan geen zware maaltijd eten.
Ik had een keer pasta gegeten voordat ik ging slapen, pasta is zwaar op de maag helemaal als je wilt slapen. Ik had er onrustig van geslapen!

-Je kan op je telefoon een app ( blauw licht) downloaden.
Zodat je s’avonds wel op je telefoon kan kijken en niet je slaapritme beïnvloedt.

slaaptips.jpg

– Voor het slapen gaan geen frisdrank drinken. Door de kleurstof kun je minder goed slapen en slaap je onrustig. Ik drink alleen water of melk voordat ik ga slapen.

-Yoga of meditatie kan je helpen om beter en rustiger te slapen.
Rustig in- en uit adem oefening werkt bij mij heel goed.

-Glas warme melk met eventueel anijsblokje om slaperig te worden.

-Warme douche nemen voordat je gaat slapen, je wordt er moe van en val je sneller in slaap. Bij mij werkt een warme douche het best ik word er moe van.

Websites over slapeloosheid:

https://slaapwijzer.net/slapeloosheid-oorzaken
https://www.slaapinfo.nl/beter-slapen/12-tips-tegen-slapeloosheid-die-je-nog-niet-wist/

Heb jij tips om beter te slapen?

slaaptips.jpgOok dit artikel is interessant gaat over powernap. www.sweetnicethings.nl/neem-jij-een-powernap

Partner Posts

5 thoughts on “Tips om beter te slapen”

  1. Vroeger was ik een avondmens en kon ik tot heel laat opblijven. Nu ik fulltime werk en ’s ochtends vroeg uit mijn bed moet ga ik vroeg en op tijd gaan slapen. Ik ben iemand die slaap nodig heeft om de volgende dag te kunnen functioneren. Het moeilijkste vind ik om ’s ochtends op te staan.

  2. Zo’n twee uur voor ik ga slapen blijf ik weg van laptop/smartphone/… want dat zou de hersenen toch te alert houden. Televisie schijnt een ander soort licht. Ook een rustgevende thee of een tas melk met honing helpt bij me (Holland & Barrett: vandaag toevallig ook nog langs geweest 😉 ) En ja…niets onrustig meer beginnen vlak voor bedtijd.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: